1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24

Thursday, July 18, 2013

ඇරඹුමක්.. ඇරයුමක්..!



 


කළයුතු යමක් වේ නම් එය නිසිකලම කලයුතුව පවතී. ඒ කියමන හිතේ දරාගෙන මේ පළමු ලිපිය අරඹන්නේ මගේ බොහොම අවිදිමත් වගේම අපිලිවෙළකට ඇරඹෙන තුන්වන බ්ලොග් අඩවියේ ඇති අනේකවිද අඩුපාඩු ඉවසා වදාරන ලෙස ඉල්ලමින්. තව කල් අරගෙන බොහොම හෙමින් සීරුවේ කරන්න තිබ්බ කටයුත්තක් මෙහෙම හදිස්සියේ අරඹන්න වීමම ඒ අඩුපාඩු වලට හේතු කාරණා වෙනවා.. මුල්ම ලිපිය විදියට මේ අඩවියේ අන්තර්ගතය ගැන කිව්වොත් මෙහෙමයි.. 

ඇත්තටම අපිට සිනමාව ගැන මහ ලොකු පරිචයක් නැහැ..ලෝකයේ විශිෂ්ට සිනමා කෘති අපි ඇසුරු කරල නැහැ.. රටක් වශයෙන් වුනත් අපිට මහා සිනමා සම්ප්‍රදායක් තිබුනා කියල කියන්න බැහැ.. එහෙම නිර්මාණ ඉතාම අතලොස්සක් විටින් විට බිහි වුනත් ඒක ප්‍රමාණවත් කියල හිතෙන්නෙ නැහැ.. තනි පුද්ගලයෙක් වශයෙන් ගත්තොත් සිනමාව සම්බන්දයෙන් න්‍යයාත්මක දැනීම අතින් මම නොදරුවෙක්..කොටින්ම කැමරාකරණය, ආලෝකකරණය සහ අධ්‍යක්ෂණය ගැන මා මෙතෙකැයි කියා ලද දැනුමක් නොමැති තරම්.. ඒත් ඕනෑම සිනමා නිර්මාණයක් දිහා අපිට අපේම වූ කෝණයකින් බලන්න පුලුවන්.. ඒකට විවිධාකාර වූ අර්ථ සපයන්න පුලුවන්.. ඒ සම්බන්දයෙන් අපේ දැක්ම බෙදා හදාගන්න පුලුවන්..


අපි කවුරුත් දන්න, සියලු කලාවන්ට පොදු වූ ධර්මතාවයක් තියෙනවා.. ඒ තමයි කලාවක පැවත්මට අවශ්‍යය ප්‍රධානම පිටුබලය වන රසික ප්‍රතිචාරය.. රසිකයා නොමැති තැන කිසිඳු කලාවක් පවතින්නෙ නැහැ.. ඔබ කොච්චර දක්ෂ ගායකයෙක් වුනත් වැඩක් නැහැ ශ්‍රාවකයෙක් නැත්නම්..කොච්චර දක්ෂ රචකයෙක් වුනත් ඵලක් නැහැ පාඨකයෙක් නැත්නම්.. කොච්චර දක්ෂ සිනමාකරුවෙක් වුනත් වැඩක් නැහැ නරඹන්නෙක් නැත්නම්..!


එහෙම බැලුවම කලාව සහ රසිකයා කියන්නෙ හරියට ගහයි පොත්තයි වගේ..  හැබැයි කලාවේ උන්නතිය උදෙසා රසිකයාගේ දායකත්වය කෙසේ විය යුතුද කියල අහන කාරණාවේදි රසික ප්‍රතිචාරය කියන අංඟය බොහොම වැදගත් වෙනවා.. උදාහරණයක් විදියට චිත්‍රපටියක් බලලා 'ෂහ්.. මාර ෆිල්ම් එක.. කියල වැඩක් නෑ' කියල අපි දක්වන උද්දාමයත් රසික ප්‍රතිචාරයක් තමයි.. ඒ තුලින් අනිවාර්යෙන්ම  නිර්මාණකරුවා ධෛර්‍යමත් කෙරෙනවා.. නමුත් ඒ වගේ රසික ප්‍රතිචාරයක් තුලින් කලාවේ උන්නතිය උදෙසා වන දායකත්වය අල්පයි.. ඔය කියන තත්වෙන් එහාට ගිහින් ටිකක් විතර ගැඹුරුයි කියන්න පුලුවන් මට්ටමින් කලා කෘතියක් විමර්ශනය කරලා ඒ කලා අංඟයේ තියෙන සියුම් තැන් පිරික්සන්න පුලුවන් නම් ඒක රසික අපටත් කලාවටත් කරන යහපතක්ම වෙනවා.. ඉස්සරනම් ඕවටම වෙන්වුනු සිනමා සංගම් තිබුනා..ඒ ඔස්සේ චිත්‍රපට එලිදැක්වීමක් එක්කම ඒ සම්බන්ධයෙන් හොඳ කතිකාවතක්, සංවාදයක් ගොඩ නැගෙන ක්‍රම වේදයක් තිබුනා.. ඒත් අද කාලේ එහෙම දෙයක් නැහැ..! 


ඉතින් සිනාමාවතරණයේ මූලිකවම ඉඩ කඩ වෙන් වෙන්නේ ඔය කියපු කාරණාවට.. කොටින්ම අපේ කොදෙව්වේ සිනමාව පිලිබඳ රසික විග්‍රහයක් විදියට මේ ලිපි පෙල හැඳින්නුවත් නිවැරදියි.. මේවා සිනමාව නූගත් අපේ හුදු රසික විග්‍රහම වන බැවින් මේවට විචාර කියන්න බැහැ..ඉතින් මේ විදියට අද ඉඳන් සිනමාවතරණය ලෙසින් අන්තර්ජාලගත කෙරෙන්නේ කොදෙව්වක සිනාමාව සම්බන්ධයෙන් මුදා හැරෙන අපේ සිතුවිලි ධාරාව.. ඇති රසය තීව්‍ර වේවි, නව රසක් මතුවේවි, නව අරුතක් උපදීවි..! ඉතින් එන්න නිදහස් වෙලාවක, රසය විඳින්න සැකසුනු මනසින් යුක්තව, සිතුවිළි සයුරේ කිමිදිලා අවදි කරගමු අපි අපිටම නැතිවුනු සබුද්ධික රසිකයාව.. :)

4 comments:

  1. හොඳ අදහසක්. කලාවට සාහිත්‍යයට ලොකු සේවයක්. සිනමාවට නොහිතපු එළියක් පෙරලියක් වෙන්නත් පුළුවන්..
    ඉතින් එහෙනම් පටන්ගමු.
    අපෙන් අත හිත නිබඳව නිසැකව නොඅඩුව ඉදිරියටත්...
    :)

    ReplyDelete
  2. හොද විචාරයක් කියවල සිනමා නිර්මාණයක් දිහා අලුත් විදිහට බලන්න පුලුවන්නම් ඒක හොද පෙලබවීමක්
    උබ ලියපන් අපි කියවන්නම්.

    ReplyDelete
  3. මේ ආගමනය හෙළ සිනමා විචාරයේ දිලෙන පහනක් වේවා

    ReplyDelete